"Dreams come true". Dat geldt niet enkel voor de gelukkige persoon die zich eigenaar mag noemen van dit stukje Ferrari heritage, maar ook deels voor ondergetekende om aan deze zeldzame bolide te mogen werken.
Met een productie aantal in de jaren 2003 - 2004 van slechts 400 stuks wereldwijd intussen een enorme zeldzaamheid geworden. Een Formule 1 auto voor op straat met een 6 liter V12 die de naam mag dragen van de eigenaar van het prestigieuze automerk zelf. Het is dan ook niet vreemd dat ze tegenwoordig erg waardevol zijn geworden en enkel in de mooiste autocollecties voorkomen. Wij kregen de opdracht om de auto uiterst voorzichtig te benaderen en terug in een zo'n mooi mogelijke staat te brengen. Met behulp van deze reportage willen we jullie een klein inzicht geven in hetgeen we hebben gedaan.
Bij aankomst hebben we de auto eerst op de wasplaats onderworpen aan een optische inspectie. De zon speelde goed mee en we konden zo, op het eerste oog, al het nodige vaststellen qua lak defecten, vervuilingsgraad en technische lak schade welke o.a. veroorzaakt werd door oxidatie en kleurfading. Het kenmerkende Ferrari rood, beter bekend als Rosso Corsa, is van origine een enorm krachtige en volle warme kleur. Ondanks dat er voor de auto zorg gedragen is mistten we toch die glorie die zij ooit had. Onderstaande foto reeks geeft een indruk van hetgeen wij zagen tijdens onze eerste kritische inspectie.
Als u op de foto's klikt worden ze vanzelf vergroot:
Op de laatste foto van de tweede slider is overigens mooi de carbonfiber structuur van het plaatwerk te zien. Alles bij deze auto is natuurlijk ontworpen om zo licht mogelijk te zijn. Om deze reden is ook de lak flinterdun aangebracht met als resultaat dat je de ondergrond van de panelen er duidelijk doorheen ziet. Prachtig en je ziet meteen dat deze wagen heel speciaal is, maar het geeft ook direct een stuk van gezonde angst wetende dat deze lak toch zo goed als mogelijk gecorrigeerd dient te worden.
Op de overige foto's is te zien dat de lak zijn oorspronkelijke flair toch wel enigszins mist. Ze is niet meer zo mooi intens rood, de glans is wat verbleekt en de algehele looks zijn wat naar de achtergrond verdwenen. De twee detailfoto's van de lak laten zien hoe de werkelijke staat is.
Alvorens we ook maar één ding effectief aan de lak kunnen veranderen moeten we uitgebreid voorzien in het reinigingsproces. Teer verwijderen, vliegroest behandelen, voorweken met een dikke foamlaag en een citrus ontvetter, reinigen van de holle ruimten en sponningen, wielen binnen,- en buitenzijde schoonmaken, remklauwen reinigen en ga zo maar door.
Na het drogen met microvezel droogdoeken en, na het machinaal drogen van de randen en kieren met perslucht, werd de volledige carrosserie inclusief ramen gegumd met een klei en kleivloeistof. Alle zware verontreinigingen en oude waxlagen zouden hiermee verwijderd worden. Na deze stappen hebben we pas echt een 100% duidelijk beeld van de algehele staat van de lak en van de rest van de auto.
Onderstaande foto's laten enkele van deze stappen zien:
Eenmaal binnen in de werkplaats werd de lak nogmaals ontvet om er zeker van te zijn dat eventuele zeep,- of klei resten niet van invloed zijn op de ware lak staat. "What you see is what you get" en niets mag aan het toeval worden overgelaten. Alle kwetsbare randen, rubbers en kunststoffen werden zorgvuldig afgeplakt om beschadigingen tijdens het polijstproces te voorkomen.
Aansluitend gingen we met lichtbronnen die allemaal een sterke gebundelde lichtstraat uitstralen, maar die onderling in kracht en kleurtoon variëren, paneel per paneel de auto technisch in kaart brengen. Zo sporen we naast de defecten ook aandachtspunten op of vlakken waar we extra voorzichtig moeten zijn:
De meeste uren kruipen bij een project als deze in het correctie en polijstwerk. Met behulp van diverse polijstmachines (bijvoorbeeld volledig roterend, excentrisch of gedwongen excentrisch), polijstpads, polijstpasta's en diverse technieken gaan we elk deel zo goed als mogelijk corrigeren. Het gevaarlijke en lastige bij een auto die opgebouwd is uit kunststof en carbon is dat je geen puls kunt uitvoeren met een lak meter. Ook de non Ferro metingen geven geen correcte waardes. Om iets maar dan ook iets over de gezondheid van de lak te kunnen zeggen is een getraind oog nodig om de situatie continu optisch te blijven beoordelen en defecten te herkennen in hun aard.
Ondanks dat je warmte nodig heb om de lak te bewerken is het de kunst bij een auto als deze om de warmte zo veel mogelijk uit het plaatmateriaal zelf te houden. Normaal plaatstaal warmt geleidelijk op en zo kun je traploos werken, maar kunststof en zeker carbon heeft zo'n snelle opwarmcurve dat je heel snel een fout kunt maken en door de lak polijst.Tel daar nog eens alle randen, bolle vormen en lastig te bereiken delen op en het moge duidelijk zijn dat dit een op zichzelf staande professie is. We werkten bij deze Ferrari dan ook voornamelijk met microfiber pads die de warmte vasthouden of nat met wol.
De storende impacts van steenslag werden ingevuld met een op maat samengestelde lak. Aangezien we transparant en eerlijk willen blijven is dit iets wat je in de basis altijd blijft zien. Wil je steenslag 100% onzichtbaar wegwerken is het toch een kwestie van volledig uitschuren en het lak systeem opnieuw opbouwen. Met onze vorm kunnen we het optisch echter wel een heel deel reduceren en de originele lak behouden.
In de volgende foto reeks zien we enkele foto's van tijdens het polijstwerk en hoe de kleur steeds intenser en donkerder wordt. Ook enkele foto's van het resultaat na de gedane correctie. De verdere afwerking moet hier nog gebeuren:
Na het correctiewerk wat van héél grof naar héél fijn is gegaan, en met op het ene paneel 5 herhalingen en op het andere paneel 10, werd het uiteindelijk mogelijk om de nieuwe frisse lak terug te gaan conserveren. In de loop der jaren hebben we ruime ervaring mogen op doen met deze PPG lakken van o.a. Ferrari. Met heel veel testen en de kunst van bepaalde technieken aan te te leren zijn we erg bedreven geraakt om deze lakken en bijhorende warme kleuren naar indrukwekkend niveau af te werken in termen van glans, reflectie en kleur intensiteit. We willen deze precieze stappen zakelijk gezien dan ook, misschien helaas, voor onszelf houden en hopelijk is dat begrijpelijk te noemen. In de laatste twee foto's van de vorige slider zien jullie wel alvast twee voorbeelden van enkele producten die in worden gewerkt.
Buiten de werkzaamheden aan de lak werd natuurlijk het volledige totaalplaatje verzorgd. De uitlaten werden gepolijst, de rubbers gevoed, het glaswerk gereinigd, de velgen werden voorzien van een PTFE sealant en ook het volledige interieur werd nagelopen waarbij de puntjes links en rechts op de i werden gezet.
Rest ons niets anders dan jullie het volledige eindresultaat te mogen tonen van deze prachtige Italiaanse schone. Wauw! Geniet van de afbeeldingen:
We hopen dat jullie hebben genoten van deze reportage en de foto's van de Enzo Ferrari. Rijdt u ook een Ferrari of dergelijke sportauto en wilt u haar de aandacht geven die ze eigenlijk verdient? Contacteer ons dan zeker vrijblijvend via het contactformulier op deze website of telefonisch op + 316 - 55 82 72 89 om uw wensen kenbaar te maken en de opties te bespreken.
Alvast bedankt voor uw aandacht en hopelijk gewekte interesse.
Met glanzende groeten,
Bart Philippens
Custom Car Cleaning